Kalisz planuje przeznaczyć środki europejskie z programu FEnIKS na szereg zadań, w tym na zakup autobusów elektrycznych, poprawę działania ITS oraz systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, budowę nowego węzła przesiadkowego czy wreszcie budowę nowych chodników i dróg rowerowych.
Aglomeracja Kalisko-Ostrowska (AKO) także ma dostęp do środków europejskich w ramach programu FEnIKS, z którego mają być finansowane projekty w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej. Na terenie Aglomeracji na dofinansowanie mogą liczyć cztery projekty, dwa autorstwa miasta Kalisz, jeden z Ostrowa Wielkopolskiego oraz jeden złożony przez powiat kaliski. Samorządy mają zagwarantowane środki, muszą tylko złożyć swoje wnioski w naborze, który ma ruszyć w czerwcu bieżącego roku.
Przyjrzeliśmy się dwóm kaliskim wnioskom, które razem mogą liczyć na blisko 86 mln złotych dotacji unijnej. Pierwszy z nich dotyczy rozbudowy oraz integracji systemów IT oraz ITS na terenie Kalisza oraz Ostrowa Wielkopolskiego. Wstępnie założono, że projekt będzie realizowany w latach 2025-2027, a jego całkowity koszt to ponad 68 mln złotych, przy dofinansowaniu rzędu niecałych 48 mln złotych. O jego bardziej szczegółowych założeniach mówi nam Katarzyna Ciupek, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Kalisza.
– Jest to projekt partnerski Miast Kalisza i Ostrowa Wielkopolskiego (oraz ich jednostek zależnych), który zakłada dostawę i wdrożenie dla KLA i MZK systemów (wraz z serwerami): pobierania opłat przewozowych, nadzoru ruchu autobusów, monitoringu autobusów, pozyskiwania danych o wykonywanych przewozach oraz rozbudowę systemów dynamicznej informacji pasażerskiej miast Kalisza i Ostrowa Wielkopolskiego; rozbudowę Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym w Kaliszu; uruchomienie Centralnego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym w Ostrowie Wielkopolskim oraz kampanię informacyjno-edukacyjną (dotyczącą wspierania idei zrównoważonej mobilności miejskiej) – mówi Ciupek.
Drugi projekt, o wartości prawie 54,5 mln złotych, dotyczy budowy węzła przesiadkowego na skrzyżowaniu ulic Złotej i Majkowskiej oraz rozbudowę sieci miejskich dróg dla pieszych i rowerzystów wraz z kampanią informacyjno-edukacyjną.
Ponadto Kalisz, w ramach szeroko pojętej zrównoważonej mobilności, może również liczyć na środki europejskie z programu regionalnego, w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Tutaj samorząd planuje zgłosić swój wniosek o całkowitej wartości około 36 mln złotych i dofinansowaniu na poziomie 24 mln złotych. Jak mówi Katarzyna Ciupek, w ramach tego projektu miasto chce nabyć m.in. autobusy elektryczne wraz z ładowarkami oraz wybudować drogi piesze i rowerowe.
Przypomnijmy, że to nie jedyny program,
z jakiego Kalisz chciałby sfinansować zakup autobusów elektrycznych dla Kaliskich Linii Autobusowych. Miejski przewoźnik jak na razie nie dysponuje bowiem żadnymi pojazdami bezemisyjnymi,
a wkrótce będzie musiało się to zmienić. Rzecznika przekazała nam też, że szczegóły każdego z trzech opisywanych projektów zostaną doprecyzowane po wykonaniu ostatecznej dokumentacji projektowej oraz kosztorysów. Proces ich wykonywania wciąż bowiem trwa.